Vates-säätiön ja ammatillisten erityisoppilaitosten kannanotto ehdotukseen koulutussopimuksen käyttöönotosta ammatillisessa koulutuksessa

13.09.2016

Koulutussopimus kuuluu myös erityisopiskelijoille

Vates-säätiön ja ammatillisten erityisoppilaitoksen näkökulmasta koulutussopimuksessa on turvattava riittävät opetus-, ohjaus- ja valmennusresurssit erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukemiseen ja työelämään saattamiseen.

Yhdenvertaiset ja tasapuoliset mahdollisuudet oppimiseen ja työllistymismahdollisuuksiin Vatesin ja ammatillisten erityisoppilaitosten mielestä ehdotuksessa esitetty käytännönläheinen koulutussopimus on hyvin sopiva erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Työvaltainen oppiminen on ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskeleville merkittävä oppimisen ja työllistymisen mahdollistaja. Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat tulee ehdottomasti ottaa huomioon ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistuksen koulutussopimusta koskevissa määräyksissä, tai muutoin heidän työssäoppimiseen ja työllistymiseen liittyviä mahdollisuuksia ja yhdenvertaisuutta kavennetaan.