Siirry pääsisältöön

Kuntouttava työtoiminta sai asiakasraadin Kouvolassa (2012)

05.12.2012

SuurHamari ja Rinkinen Kouvolan työtoiminnastaVates-säätiö oli toteuttamassa Kouvolan kaupungille kuntouttavan työtoimintaan asiakasraatia. Sen tehtävä on kuunnella asiakkaita, jakaa tietoa sekä saada ideoita toiminnan kehittämiseksi. Jo raadin ensimmäisessä tapaamisessa syntyi hyviä ideoita. Raati sai paljon kannatusta ja työntekijät ovat saaneet sen kautta hyviä ideoita asiakaspalvelun kehittämiseksi.

- Asiakkaat toivoivat kuntouttavan työtoiminnan omia nettisivuja, jossa olisi esillä ajankohtaista asiaa, muutakin kuin työtoimintaa liittyvää. Idea sai niin paljon kannatusta, että se päätettiin toteuttaa, sanoi työtoiminnan ohjaaja Sari Suur-Hamari.

- Asiakasraatilaiset toivoivat elämyksiä ja virkistystä työtoiminnan lisäksi. Päätimme tehdä asialle jotain ja suunnitella yhdessä virkistyspäivä, joka voidaan toteuttaa työtoimintapäivän sijaan, sanoi Suur-Hamari.

- Ilman raatia emme olisi myöskään tienneet, että asiakkaat kokivat olevansa eriarvoisessa asemassa eri toimintapaikoilla hyvinvoinnin osalta. Raati helpottaa meidän työtä, koska saamme sen kautta asiakkailta suoraa palautetta ja tietoa siitä, mitä toiminnaltamme odotetaan, sanoo Suur-Hamari.

Raati toimii hyvässä mielessä puskaradiona. Esiin nousi keskustelu mm. siitä, että heinäkuusta lähtien ulkomaille matkustaminen ei ole ollut työvoimapoliittinen.

Kouvolan alueella kuntouttavam työtoiminnan asiakasmäärät odotetaan nousevat entisestään..

- Kaupungissa seurataan melko tarkasti työtoiminnan lukuja, ja asiakasraati on yksi keino lisätä työmme vaikuttavuutta, sanoo Kouvolan kaupungin työtoiminnan johtaja Pertti Rinkinen.

- Emme saa tuottaa pettymystä. Asiat, jotka raati on nostanut esiin, pitää myös hoitaa. Jos esimerkiksi saamme kotisivut toimimaan ja ne ovat työtoiminnan asiakkaiden mielestä mielenkiintoiset, ehkä myös kiinnostus raatia kohtaan kasvaa, pohtii Rinkinen.

Teksti ja kuva: Tiina Jäppinen, alkuperäinen artikkeli Kyvyt käyttöön lehti 3/2012.