Välityömarkkinatoimijoiden kannanotto työllistymiseensä tukea tarvitsevien tilanteesta koronakriisissä

ti toukok. 12 15:10:00 2020

”Ahdistus on lisääntynyt, kun kevään suunnitelmat peruuntui eikä ole enää mitään motivoivaa ohjelmaa päivisin. Etäopiskelu on minulle vaikeaa elämänhallintaongelmien ja ADHD:n vuoksi.”

Välityömarkkinatoimijat tuottavat erilaisia palveluja työllistymiseensä tukea tarvitseville henkilöille. Työ- ja elinkeinoministeriö selvitti vuonna 2018 kasvupalvelujen nykyisten ja potentiaalisten palveluntuottajien mahdollisuuksia toimia työnhakijoiden ja yritysten palvelujen tuottajina. Selvityksen mukaan vaikeimmin työllistyville palveluita tuottavat pääasiassa kolmannen sektorin toimijat.

Merkittävä osa palveluista, kuten kuntouttava työtoiminta, keskeytettiin hallituksen ohjeistuksen mukaan heti poikkeustilan alettua. Työllisyyspalveluiden keskeyttäminen on vaikuttanut kymmenien tuhansien asiakkaiden elämään. Kyse ei ole pelkästään työkyvyn ja työllistymisen edellytysten kehittämisestä. Järjestöt tarjoavat kokonaisvaltaista ja monialaista tukea asiakkaittensa erilaisiin haasteisiin ja vaikeuksiin. Koronaepidemiasta ja palveluiden keKolmannen sektorin välityömarkkinatoimijat pelkäävät, että työllistymisessä tukea tarvitsevien elämäntilanne ja palvelujen saatavuus heikentyy edelleen koronaepidemian seurauksena. Palveluja tuottavat yhdistykset ja säätiöt ovat toiminnan supistusten takia samalla lailla talousvaikeuksissa kuin yritykset. Toimijat vaativat maan hallitukselta 20 miljoonaneuron kriisirahoitusta ja tukipakettia palvelujen turvaamiseksi myös heikossa työmarkkina-asemassa oleville.skeytymisestä on aiheutunut heille ahdistusta, yksinäisyyttä, taloudellisia ongelmia, huolta omasta ja läheisten terveydestä sekä mielenterveysongelmien syvenemistä ja päihteiden käytön lisääntymistä. Asiakkaiden tarve palveluille on valtava, mikä ilmenee esimerkiksi etäpalvelujen suurena kysyntänä. Asiakkaiden tuen tarpeet kertautuvat kriisin pidentyessä. Tämä tulee kuormittamaan palvelujärjestelmää entistä enemmän.

Kannanoton on laatinut Välityömarkkinatoimijoiden yhteistyöryhmä.

Lue koko kannanotto (pdf)

Lisätietoa:
Jukka Lindberg, kehittämispäällikkö, Vates-säätiö sr, jukka.lindberg@vates.fi, 040 541 9493
Kimmo Kumlander, toiminnanjohtaja, Silta-Valmennusyhdistys ry, kimmo.kumlander@siltavalmennus.fi, 050 529 9675
Jaana Joutsiluoma, suunnittelija, Sininauhaliitto, jaana.joutsiluoma@sininauha.fi, 044 491 9065
Reetta Pietikäinen, asiantuntija, Valtakunnallinen Työpajayhdistys, reetta.pietikainen@tpy.fi, 010 279 2723

Otsikko:
Kommentti: