Siirry pääsisältöön

Kampanja-päivä kiinnosti

30.09.2016

Tiedolla vaikuttaminen -hanke koordinoi viestijöille 29.9.2016 Tule, koe ja kampanjoi! -tilaisuuden, johon osallistui 40 henkilöä. Tilaisuudessa saatiin tietoa ja vinkkejä kampanjointiin kolmen käytännön esimerkin kautta. Kampanja-päivässä kuultiin, mistä kaikki lähti, miten kampanja valmisteltiin ja toteutettiin sekä miksi kampanja oli valittu vaikuttamisen keinoksi sekä mitä lysti maksaa. Esillä olivat kampanjat Yksi Elämä, Palkkaa mut ja Vastuullinen Kesäduuni.

Iltapäivällä keskusteltiin siitä, millaista viestintäyhteistyötä voisimme tehdä vammaisjärjestöjen ja muiden osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä edistävien organisaatioiden kanssa vuonna 2017. Esille nousivat  mm. vaalivaikuttaminen, erilaiset messut ja teemapäivät.

Tapahtuma oli osa Vatesin viestintäverkoston toimintaa. Verkosto on avoin kaikille, jotka työssään voivat edistää viestinnän keinoin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden henkilöiden työllistymistä tai työssäpysymistä.

Yksi Elämä -kampanjaa esitteli viestintäpäällikkö Eija Seppänen Sydänliitosta. Kyseessä on kuuden vuoden kampanja, jota tehdään kolmen liiton, Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton, yhteistyönä. Kampanjassa käytetään paljon ulkopuolista viestinnän työtä ja asiantuntemusta.

Palkkaa mut on Kehitysvammaliiton kampanja, jolla etsitään töitä kehitysvammaisille nuorille. Kampanja on näkynyt 16.3.2016 lähtien sosiaalisessa mediassa sekä Otto‐automaateilla, joilla kerättiin varoja toukokuun loppuun asti. Kampanjaa esitteli Kehitysvammaliiton viestintäpäällikkö Anneli Puhakka.

Vastuullinen Kesäduuni ‐kampanja on Suomen lasten ja nuorten säätiön alkuaan aloittama kampanja, joka siirtyi vuonna 2015 Taloudellinen tiedotustoimisto TATille ja T‐Medialle. Kesäduuni on esimerkki siitä, miten onnistunut kampanja jatkaa elämää uusien taustavoimien kanssa. Suomen lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander kertoi myös, mikä merkitys kampanjoilla on ylipäänsä säätiön vaikuttamistyössä.

Yhteistyön ideointia vetivät iltapäivällä Tiedolla vaikuttaminen -hankkeen hankepäällikkö Tiina Jäppinen ja Vates-säätiön vs. viestintävastaava Kati Savela.