Siirry pääsisältöön

Harrastuksesta tuli ammatti

28.09.2018

TEKSTI JA KUVAT: Meeri Riihelä

Ammattiopisto Liven (aiemmin Keskuspuiston ammattiopisto) opiskelija Nora Holmberg, 19, kertoo Yleisradion Mediatalon kahvilassa kesätöistään Yle Oppimisessa. Hänellä on kaksi omaa projektia. Toinen on kiusaamista käsittelevä video ja toinen on animaatio siitä, kuinka verkkokeskustelu voi yltyä vihapuheeksi. Holmberg puhuu työstään innostuneesti.

Nora Holmberg istuu tietokoneen äärellä.Yle Oppiminen on verkkotoimitus, jossa tuotetaan sisältöä oppimiseen liittyvistä aihealueista. Sivustolta löytyy materiaalia esimerkiksi digi- ja mediataidoista, oppimistaidoista ja kielistä sekä abiturienteille suunnattu osio.

Holmberg tekee Ylellä animaatioita, videoeditointia ja graafista suunnittelua. Työpaikka on Holmbergille mieluinen, sillä hän on tähdännyt alalle pitkään.

– Olen yläasteelta asti sanonut, että minusta tulee isona animoija. Yhdessä vaiheessa tosin halusin olla lääkäri tai eläintenhoitaja, Holmberg naurahtaa.

Musiikki ja päällekkäiset työt helpottavat keskittymistä

Kesätyö ja aiemmat kokemukset työpaikoilla ovat vahvistaneet Holmbergin käsitystä omista kyvyistään ja juuri hänelle sopivista tavoista työskennellä. Hän on esimerkiksi huomannut, että ylimääräinen huoli työssä pärjäämisestä on turhaa.

– Pelkään alkuun, etteivät taidot riitä tai etten ole tarpeeksi hyvä. Sitten yllätyn siitä, että osaankin tehdä, hän selventää.

Holmberg puhuu avoimesti ADHD-diagnoosistaan, joka voi vaikuttaa työntekoon. Työtehtäviin saattaa olla vaikea keskittyä yhtäjaksoisesti ja varsinkin lounaan jälkeen ajatus alkaa harhailla. Holmberg on kuitenkin löytänyt ratkaisuja tilanteeseen. Hän esimerkiksi työstää useaa työtehtävää yhtäaikaisesti ja kuuntelee musiikkia, jolloin keskittyminen on helpompaa.

– Oli hyvä, että Nora kertoi heti ADHD:sta, niin osasimme huomioida sen. Hän esimerkiksi otti mielellään kaksi projektia samanaikaisesti, jolloin hän voi vaihdella työtehtäviä. Nora on tehokas ja jälki hyvää, toteaa Holmbergin lähiesimies, tuottaja Anna-Leena Lappalainen Yleisradiosta.

Vanhemmat kannustivat media-alalle

– Nuorempana piirsin, animoin ja tein musiikkia omaksi ilokseni. Vanhempani sanoivat aina, että minulle sopisi jokin luova ala, Holmberg kertoo muistellessaan ammatinvalintaansa.

Urapolku alkoi pikkuhiljaa muodostua, kun Holmberg pääsi peruskoulun jälkeen kokeilemaan työtä mainostoimistossa. Työ tuntui omalta ja innosti häntä hakemaan media-alan opintoihin. Kouluvalinta herätti kuitenkin jonkin verran keskustelua. Perheessä pohdittiin pitkään, saako töitä huonommin, jos opiskelee ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, vaikka tutkinto ja osaamistavoitteet ovat samoja kuin yleisopetuksessa. Holmberg kertoo vanhempien suhtautuvan usein kriittisesti erityisoppilaitoksiin, vaikka nuoret saisivat niissä vaativaa erityistä tukea, jota yleisellä puolella ei ole mahdollista saada.

– Halusin kuitenkin ehdottomasti erityisoppilaitokseen, koska niissä on vähiten kiusaamista. Live oli loppujen lopuksi helppo valinta, koska siellä voi opiskella media-alan perustutkintoa ja siellä on asuntola. Olen ollut tyytyväinen.

Opiskelu ammattiopistossa on melko itsenäistä. Tarvittavat tiedot ja tehtävät annetaan etukäteen, jonka jälkeen opintoja voi suorittaa omassa tahdissa. Työssä voi oppia erimittaisia jaksoja joko yhdessä tai useammassa eri työpaikassa.

Nora Holmberg työstää Yle Oppimisessa animaatiota Facebook-keskustelusta, jossa kävelijöiden, pyöräilijöiden ja autoilijoiden keskustelu yltyy riidaksi.Nora Holmbergin suunnittelma kangaskassi ja hiirialusta, johon on käytetty hänen piirtämiään hahmoja.

Nora Holmberg suunnitteli Vates-säätiössä muun muassa KeKo-hankkeen kangaskassin ja hiirimaton hahmot.

– Alkuun oli vaikeaa. Piti keksiä itse, missä ja mitä haluaa oppia. Aiemmin opettajat kertoivat, mitä pitää tehdä.

Koulutussopimuksella Vates-säätiössä

Liven opettajat auttavat nuoria kartoittamaan omaa osaamistaan sekä tukevat koulutussopimustyöpaikkojen etsimisessä. Opettaja huomasi Holmbergin nauttivan erityisesti piirtämisestä ja ehdotti hänelle koulutussopimuspaikkaa Vates-säätiössä kuvitustöiden ja graafisen suunnittelun parissa.

– Tykkäsin Vatesissa siitä, että sain piirtää ja pääsin kokeilemaan työtä työpaikalla. Halusin kokeilla, menenkö ajoissa töihin sekä nähdä, millainen olen työyhteisössä.

Työskentely koululla ei tunnu samalla tavalla työnteolta. Holmberg näkee koulutussopimuksen olevan hyvä väylä tutustua oman alan työhön ja työympäristöön, verkostoitua sekä osoittaa työnantajalle omaa osaamista. Hän toivoo, että työpaikalla opiskelijalta kysytään suoraan, minkälaista tukea hän tarvitsee. Kun asian esille ottamista ei pelätä ja tarpeeseen osataan vastata, työyhteisö saa erityisoppilaitoksista innokkaita opiskelijoita, joilla on halu kehittyä.

Katse tulevaan

Holmberg aloittaa juuri kolmannen ja viimeisen opiskeluvuotensa Ammattiopisto Livessä. Hän valmistuu mediapalvelujen toteuttajaksi keväällä 2019. Sitä ennen on kuitenkin löydettävä vielä yksi koulutussopimustyöpaikka. Holmberg toivoo voivansa jatkaa Ylellä, mutta toisaalta häntä myös kiinnostaisi nähdä lisää erilaisia työympäristöjä.

Holmberg suhtautuu luottavaisesti työnhakuun, sillä alan kokemusta on kertynyt koulun projektitöistä, työharjoitteluista, kesätöistä sekä omista luovista projekteista muun muassa TunyFox-YouTube-kanavalla. Suunnitteilla on myös animoitu ansioluettelo, eikä ajatus jatko-opinnoistakaan ole täysin poissuljettu.

Alla olevat linkit aukeavat uuteen välilehteen.

LISÄTIETOJA (linkit avautuvat uuteen välilehteen):
http://yle.fi/aihe/oppiminen
http://minedu.fi/amisreformi

Artikkeli on julkaistu Kyvyt käyttöön -lehdessä 2/2018 (pdf aukeaa uuteen välilehteen)