Työhönvalmentaja palveluksessanne

11.01.2016

Teksti ja kuvat: Sari Putkonen

Savoset monipalvelukeskus
Palvelujen tuotteistaminen edellyttää osaavaa henkilökuntaa

Laptuote-säätiö
Myynnin osaamisesta hyötyä työhönvalmennuksessa

Savoset monipalvelukeskus
Palvelujen tuotteistaminen edellyttää osaavaa henkilökuntaa

Savoset monipalvelukeskuksen Luotsi-työhönvalmentajat tietävät markkinoinnin, myynnin ja tuotteistamisen merkityksen palvelumyynnissä.

Varkaudessa Savoset monipalvelukeskus on tarjonnut valmennus- ja kuntoutuspalveluita erilaisissa työmarkkinatilanteissa oleville henkilöille vuodesta 1976 lähtien. Keskus tarjoaa asiakkailleen muun muassa työtoimintaa monipalvelukeskuksessa ja yksilöllistä työhönvalmentajapalvelua.

Vaalijalan kuntayhtymään kuuluvassa Savoset monipalvelukeskuksessa palveluiden kehittämiseen ja tuotteistamiseen alettiin panostaa toden teolla 2000-luvun alun Luotsi-hankkeessa. Liikkeelle lähdettiin kouluttamalla työntekijät, sillä osaava henkilöstö tuottaa parempia palveluja. Vuosien varrella koulutuskalenterista on löytynyt ammattitaitoa syventävien koulutusten lisäksi markkinointia ja myyntiä.

Monipalvelukeskuksen johtaja Seppo Kauppinen toteaa, että palveluiden tuotteistaminen on välttämätöntä. Ostajat kilpailuttavat kaikki palvelut ja määrittelevät haluamansa palvelukokonaisuuden. Kilpailutuksiin ei voi osallistua eikä palvelun laatutekijöitä saada esille, jos palveluita ei ole tuotteistettu.

Palvelujen ostajia ovat kunnat, TE-toimisto ja nyt on alkamassa yhteistyö vakuutusyhtiöiden kanssa. Yksi keskeinen asiakkaille tarjottava tuote on työhönvalmentajapalvelu.

Työhönvalmentaja apuna myös työnantajalle

Työhönvalmentaja on tukihenkilö työllistyjälle, työnantajalle ja koko työyhteisölle. Hän tuntee valmennettavansa vahvuudet ja kehittämiskohteet. Jos työnantaja haluaa saada lisätietoa eläkettä saavan osatyökykyisen kanssa solmittavan työsopimuksen laatimisesta, työhönvalmentaja auttaa.

Jos työllistettävältä vaaditaan tulevassa työpaikassa uudenlaista osaamista, työhönvalmentaja tukee valmennettavaansa sen hankkimisessa.

Monipalvelukeskuksen Luotsi-työhönvalmentajat Ainomaria Anttonen ja Anna Korhonen muistuttavatkin,
että sekä työntekijä että työnantaja voivat käyttää työhönvalmentajan osaamista hyväkseen.


 

Laptuote-säätiö
Myynnin osaamisesta hyötyä työhönvalmennuksessa

Työhönvalmentajalle on etua siitä, että hän puhuu yrittäjän kieltä ja tuntee numerot.

Työnhakijaa työnhaussa auttavan työhönvalmentajan tehtävät vaihtelevat. Kaikkea toimintaa yhdistää kuitenkin tavoite tukea työnhakijaa ja auttaa työnantajaa, kun hän rekrytoi välityömarkkinoilta.

Laptuote-säätiön työhönvalmentajilla on monipuolista kokemusta työelämän eri tehtävistä. Kaikille yhteistä on kokemus myyntityöstä ja se nähdään Laptuotteessa etuna.

Miksi? Tätä lähdin selvittämään Lappeenrantaan, työhönvalmentaja Veikko Lantan luokse. Haastattelupäivänä Lantalla on pitänyt kiirettä jo aamusta lähtien, sillä edellisenä päivänä yhdelle työnantajalle oli löytynyt sopiva työntekijä.
- Nyt pitäisi saada paperit kuntoon ja allekirjoitettua, Lantta kertoo.

Laptuote on välityömarkkinatoimija, jonka päämääränä on järjestää ja kehittää muun muassa työtoimintaa ja työhönvalmennusta. Kohderyhmänä ovat epäedullisessa työmarkkina-asemassa olevat.

Yrittäjän kielellä liikkeellä

Ennen työhönvalmentajaksi ryhtymistään Lantalle oli kertynyt lähes 20 vuoden kokemus myyntityöstä. Lantan mukaan myynnin osaamisesta on hyötyä myös työhönvalmentajan tehtävässä, josta siitäkin hänellä on kokemusta kohta vuosikymmenen ajalta.
- Minun on helppo ottaa yhteyttä yrittäjiin ja osaan puhua yrittäjien kieltä, Lantta toteaa aluksi.

- Osaan usein vetää niistä naruista, jotka kiinnostavat yrittäjää. Keväällä kerron, että kun nyt otat tästä kaverin työkokeiluun, niin sinulla on siinä sitten kesätyöntekijä valmiina, Lantta jatkaa.

Myös eurojen laskeminen on Lantalle tuttua jo aiemmista työtehtävistä ja sitä taitoa hän voi hyödyntää myös työhönvalmentajan tehtävässä.
- Jos kyse on esimerkiksi palkkatuella työllistämisestä, pystyn esittämään työnantajalle laskelmat tukieuroista.

Asiakkaan vahvuudet esille

Työhönvalmentajan luokse tulevat asiakkaat ovat motivoituneita työnhakijoita. Työhönvalmentaja käy asiakkaan kanssa läpi hänen osaamisensa ja vahvuutensa ja markkinoi niitä työnantajille. Aina työnhakija ei itse tunnista kaikkia omia vahvuuksiaan.

- Työnantajalle kannattaa myös kertoa, että työhönvalmennuspalvelun kautta rekrytointi on työnantajalle turvallinen vaihtoehto, koska ennen kuin työpaikkaa ryhdytään etsimään, työntekijää on haastateltu useaan kertaan ja hänen osaamisensa on kartoitettu.

- Kaiken tämän jälkeen pystymme tekemään aika hyvän arvion siitä, kuinka työntekijä pärjää työelämässä. Realistisista arvioista työhönvalmentajien onkin pidettävä tiukasti kiinni, koska yritysten kanssa halutaan tehdä pitkäjänteistä yhteistyötä.

- Onnistuneen rekrytoinnin jälkeen työnantajat saattavat soittaa myös meille päin ja kysyä, löytyisikö meiltä oikeaa tyyppiä.

Artikkeli julkaisu Kyvyt käyttöön Välityömarkkinat -eXtralehdessä joulukuussa 2015