Siirry pääsisältöön

Vierasblogi: Mikä auttaa ja estää työllistymispoluilla? Kuullaan kokemusasiantuntijoita!

16.04.2021

Matleena vasemmalla, Hilkka oikealla. ”Työttömyys on niin moninainen ja viheliäinen ilmiö, ettei sitä tunne kuin pitkäaikaisen työttömyyden kokenut. Tällaisella henkilöllä olisi osaamista työllisyyspalveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen.”

Työllisyyshankkeidemme asiakkaat kokevat, että päättäjät ja viranhaltijat eivät tiedä, millaista työttömän ihmisen elämä on, eikä työttömiä kuulla heitä koskevissa palveluissa. Näistä lähtökohdista käynnistyi viime syksynä työllisyysteemainen kokemusosaaja -pilottikoulutus, jonka vastavalmistuneet, työttömyydestä ja työllisyyspalveluista kokemusta omaavat osaajat, aloittavat parhaillaan uudisraivaajan työtään. Kokemusosaajat ovat valmiita kertomaan omaa tarinaansa ja jakamaan kokemuksiaan erilaisissa koulutus-, kehittämis-, tiedotus- ja vertaistukitilanteissa.

Miksi asiakkaiden kokemustietoa kannattaa hyödyntää? Näkökulmia on monia. Ennen kaikkea asiakasosallisuutta lisäämällä on mahdollisuus luoda toimivampia palveluja. Kokemusasiantuntijat tietävät, mikä heitä on auttanut tai estänyt työllistymispoluilla. Tietoa voidaan hyödyntää mm. palvelujen suunnittelussa, arvioinnissa ja työntekijöiden kouluttamisessa. Yhdessä kehittäminen myös hälventää ennakkoluuloja ja muuttaa yhteiskuntaa avoimempaan ja tasa-arvoisempaan suuntaan. Toiminnan on havaittu mm. madaltavan stigmoja sekä hierarkkisia rajoja työntekijöiden ja asiakkaiden välillä. Kokemusasiantuntijat puolestaan ovat kokeneet toiminnan voimauttavana. Parhaimmillaan se on tukenut osallistujiaan työllistymisessä.

Pohjois-Karjalassa neljä organisaatiota on tarttunut uuteen mahdollisuuteen ja aloittanut yhteistyön työllisyyden kokemusosaajien kanssa Tarmo-hankkeen merkeissä. Suunnitteilla on mm. kehittäjäasiakastoimintaa sekä vertaistoimintaa. Yhteiskehittäminen on alkumetreillä: kerromme, ja kokemusosaajat kertovat, yhteistyökokemuksista myöhemmin lisää.

Kuulemme mielellämme myös muiden työllisyystoimijoiden ääntä: kuinka teillä hyödynnetään kokemustietoa? Opetellaan ja viedään asioita yhdessä eteenpäin!

”Työtön haluaa olla aktiivinen, mutta näennäisaktivointi ei toimi. Pahimmillaan se lannistaa ihmistä. Palveluiden pitäisi lähteä ihmisen, ei järjestelmän tarpeista.”


Matleena Pekkanen ja Hilkka Pirhonen
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry, Tarmo-hanke

www.pksotu.fi/kokemusosaajat
https://www.pksotu.fi/tarmo/

Kommentointi

Huom. Kommentin jättämällä yhteystietosi, myös sähköpostiosoite, eivät tule Vatesin tietoon. Jos toivot Vatesilta vastausta kommenttiisi, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi kommentin kera myös seuraavaan osoitteeseen:kati.savela-vilmari(at)vates.fi Kiitos!