Siirry pääsisältöön

Kaikille samanlainen palvelu - saavutettavaa vai ei?

11.12.2019

Kirjoittaja Jaana Pakarinen hymyilee kohti kameraa punainen neule hartioillaan.Vates-säätiö on yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon säätiö, jonka tarkoituksena on edistää osatyökykyisten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden henkilöiden työllistymistä, työssä pysymistä ja työhön palaamista. Sähköisen tunnistautumisen helppokäyttöisyys ja saavutettavuus on kohderyhmämme, erityistä tukea työllistymisessään, tarvitsevien henkilöiden kannalta erittäin tärkeää.

Tunnistautuminen työnhakupalveluihin, Kelan palveluihin, pankkipalveluihin, verottajan palveluihin voi olla vaikeaa, jos henkilöllä on jokin vamma tai sairaus, joka estää näiden palveluiden itsenäisen käytön. Avustajan käyttö, kuten tiedetään, ei ole mahdollista. Ilman tunnistautumiskeinoa ihmiset jäävät työllistymispalveluiden ulkopuolelle.

Usein palveluita kehitetään ja tarjotaan tasapäistäen. Luodaan kaikille samanlaista palvelua ajatellen, että se on tasa-arvoista ja yhdenvertaista. Teknologisten ratkaisujen pitää taipua ajatukselle, että jokaiselle sama palvelu, mutta tarjoamisen tapa vaihtelee käyttäjän kykyjen ja tarpeen mukaan. Henkilökohtaisen palvelun mahdollisuus on aina oltava valittavissa digitaalisten palvelujen rinnalla.

Biometrinen tunniste, kuten sormenjälki, olisi hyvä tapa hoitaa tunnistautuminen palveluissa iästä, toimintakyvystä tai muista asioista riippumatta. Palvelun saanti ei saa jäädä kiinni siitä, ettei henkilö kykene paikan päälle jonnekin, ettei ole tietokonetta, ettei näe ruutua tai näppäimistöä, ettei ymmärrä vaikeita lauseita, tai että palvelu on jotenkin muuten saavuttamaton.

Saavutettavuutta yhdenvertaisesti jokaiselle!
Jaana Pakarinen
toimitusjohtaja

Kommentointi

Huom. Kommentin jättämällä yhteystietosi, myös sähköpostiosoite, eivät tule Vatesin tietoon. Jos toivot Vatesilta vastausta kommenttiisi, ole hyvä ja lähetä yhteystietosi kommentin kera myös seuraavaan osoitteeseen:kati.savela-vilmari(at)vates.fi Kiitos!